Q & A omkring Femern-projektet

Vi ved du har hørt om Femern-projektet. Men har du også hørt om Femern Change Zealand? Hvis ikke er det en stor fejl, og den vil vi meget gerne udbedre hurtigst muligt, og allerhelst inden du er færdig med at læse denne artikel.

Når snakken falder på Femern-projektet, er det tit de samme spørgsmål der dukker op. Fordi projektet har været undervejs så længe, og fordi det er så stort et projekt, bliver kommunikationen omkring det hurtigt reduceret til nogle kedelige one-pagers og en masse ukonkret snak, der kan være svært at forholde sig til som handlekraftig virksomhed.

Det vil vi gerne lave om på, og vi har derfor haft en snak med Jesper Rønn Kristiansen, Business Advisor and Project Manager i Femern Belt Development, og Stine Mortensen, Projektleder i Erhvervshus Sjælland. Sammen har de skåret Femern-projektet og Femern Change Zealand-forløbet ud i pap for os gennem en simpel Q&A.

Læs med og bliv klogere på, hvorfor du også burde være meget interesseret i Femern-projektet og, ikke mindst, hvordan du bliver en del af det.

Hvis du på nogen måde er interesseret i vækst og udvikling af din virksomhed, er Femern-projektet den direkte vej til dette. Og den direkte vej til at blive involveret i Femern-projektet er gennem forløbet; Femern Change Zealand.


Fordi Femern-projektet er så stort, ja faktisk er det Europas største infrastrukturbyggeri nogensinde, kan det være en uoverskuelig opgave som ejerleder at regne ud, hvordan man bliver en del af det. Derfor er Business Faxe gået med ind i samarbejdsgruppen Femern Change Zealand. Et samarbejde, der netop handler om at hjælpe virksomheder med at bringe sig selv i spil til at blive underleverandør til en eller flere af de mange anlægs- og serviceopgaver som Femern-projektet rummer.
Lad os begynde.

Spørgsmål 1; Der har været snakket om Femern-projektet meget længe, bliver det til noget?

Jesper Rønn Kristiansen; ” I mange år var Femern-projektet næsten som et fatamorgana, og der var både tilladelser og retssager, der skulle overstås, og mange virksomheder blev forståeligt lidt metaltrætte i venteriden. Men nu er proppen røget af ketchupflasken, og det går allerede stærkt. De første 5 km ny kystlinje er allerede blevet bygget, arbejdshavnen og tunnelelementfabrikken er undervejs og indtil videre har 73 danske virksomheder allerede været involveret, og ca. halvdelen af dem er stadig aktive på projektet.

Konsortierne vil rigtig gerne have lokale danske virksomheder som underleverandører, så det er nu virksomheder på Sjælland skal komme frem og aktivt byde sig til.

Spørgsmål 2; Jamen er det så ikke allerede for sent, er løbet ikke kørt og alle konsortier og leverandører fundet?

Jesper Rønn Kristiansen; ”Det er absolut ikke for sent, tværtimod, det er lige nu det giver allerbedst mening. Der er meget kort fortalt to store internationale konsortier der skal håndtere størstedelen af opgaven, og der resterer ca. 10% i offentlige udbud. Men både de to konsortier og dem, der vinder udbuddene, har brug for rigtig mange leverandører, der igen skal bruge rigtig mange underleverandører, der igen skal bruge leverandører, materialer, arbejdskraft og knowhow…

Som virksomhed skal man byde sig til og selv være fremme i skoene. Konsortierne vil meget gerne have lokale danske leverandører, men de skal vide at man er der, og hvad man kan tilbyde.

Spørgsmål 3; Er det kun interessant for bygge- og anlægsbranchen?

Jesper Rønn Kristiansen; ”Nej slet ikke, selvfølgelig er de stort repræsenteret, men på et projekt af denne størrelse er det vigtigt at tænke på alle former for service. Når der om få år er over flere tusinde ansatte, så skal deres liv fungere. En tommelfingerregel er desuden, at for hver arbejdsplads i byggeriet er der ca. 1-1,2 arbejdspladser rundt om i serviceerhverv med indirekte ydelser.

Femern-projektet har brug for alt lige fra entreprenører og håndværkere, til leverandører af materialer, maritime og logistiske løsninger, samt serviceydelser der understøtter skurbyen og dens mange arbejdere.

Spørgsmål 4; Behøver jeg at forholde mig til Femern-projektet?

Jesper Rønn Kristiansen; ”Ja det vil jeg anbefale at du gør, hvis du har en relevant virksomhed i kørselsafstand afstand til Femern, skal du i hvert fald være orienteret om hvad der foregår. For selvom du ikke er interesseret, kunne det være dine ansatte er. Et eksempel på dette er, at lige rundt om hjørnet – og faktisk allerede nu – skal der bruges rigtig mange både ufaglærte og faglærte, og hvis Femern-projektet mangler folk, har de potentielt mulighed for at skrue op for lønnen og tilbyde dine ansatte en bedre timeløn, end du kan. Efterspørgslen på arbejdskraft vil om et par år være ca. 3 gange så stor, end den er i dag.

Projektet er kun lige begyndt at tage fart, vi ser pt kun toppen af isbjerget. Indenfor de næsten halvanden år skal over 750 millioner euro fordeles, og der bliver behov for virkelig mange virksomheder. Det er nu man skal hoppe på toget, hvis man vil med på rejsen, både hvad angår opgaver og viden.”

Okay så nu siger vi, at du er blevet interesseret, og at argumenterne for at være en del af Femern-projektet giver dig blod på tanden, hvordan i alverden kommer du så i gang? Det er her Femern Change Zealand kommer ind i billedet, og Stine Mortensen har svarene på nogle spørgsmål om det.

Spørgsmål 5; Hvad går forløbet ud på?

Stine Mortensen; ”Som deltager i Femern Change Zealand tager vi udgangspunkt i den enkelte virksomhed. Kenneth Gyde Poulsen fra Business Faxe vil komme ud til dig og tale om hvilke opgaver du finder interessante, og hvilke konkrete muligheder der er for netop din virksomhed. I vil også snakke om, hvilke barrierer der eventuelt er, såsom manglende viden, brug for sparring, konkrete aktiviteter eller inspiration til at finde arbejdskraft og lave en plan der matcher jeres behov.

Som virksomhed vil Femern kræve at man læner sig frem, er nysgerrig og opmærksom på samarbejde med nye virksomheder, også internationale samt opgaver i en anden størrelse – omvendt er formålet, at gøre jeres organisation klar til at byde ind på opgaver i relation til Femern forbindelsen og senere andre større infrastruktur projekter.

Spørgsmål 6; Så hvordan foregår det i praksis?

Stine Mortensen; ”Gennem blandt andet workshops hjælper vi jer med det praktiske, såsom at blive registreret i konsortiernes databaser. Vi guider jer til, hvordan I gør jer attraktive for bygherrerne, hvordan I skal forholde jer til blandt andet kvalitetsdokumentation, dokumentation af opgaven og juridiske forhold. Derudover kan du få gode råd til hvordan du kan tiltrække, og fastholde faglærte medarbejdere, som der bliver mangel på samt samarbejde med mange nye virksomheder på en international arbejdsplads

”Forløbet er en blanding af sparring, konkrete aktiviteter og viden. Vi ved at det kan være svært at absorbere den kæmpe mængde information. Så vi koger det ned til en bouillonterning i forhold til hvad der er relevant for dig. Vi giver jer et overblik over hvem der aktører, hvem der har vundet de forskellige udbud, og hvilke udbud der kommer næste gang. Vi fortæller jer hvor og hvordan I skal orientere jer samt hvilke tildelingskriterier der ligges vægt på, for at komme i spil som leverandør.”

Spørgsmål 7; Hvis jeg gerne vil være med, hvad vil det så kræve af mig om min virksomhed?

Stine Mortensen; ”Ingen kender projektets aktiviteter, behov og tidsplan i detaljer. I projektgruppen har vi folk der følger byggeriet tæt – og løbende kan give denne viden videre. Derudover laves der analyser f.eks. har COWI lige lavet en analyse over behovet for arbejdskraft. Det gør at vi for eksempel se, at der allerede er stor efterspørgsel på elektrikere, smede og chauffører, men vi ved også at om halvandet år er det tal flerdoblet. Sammenlagt er dette relevant information, både hvis man vil have opgaver ved Femern, men også hvis man er en aktiv virksomhed i Regionen. Femern forbindelsen kommer til at påvirke alle virksomheder på en eller anden måde.

I sådan et stort projekt – og specielt, hvis man ikke har prøvet noget lignende før – handler meget af vores arbejde om at afmystificere. Vi skal nok hjælpe jer, det er ikke farligt selvom det er nyt. I skal bare holde jer til og række ud.”

Spørgsmål 8; Hvad forpligter jeg mig til?

Det koster 3.000 kr. plus moms at være med i forløbet og du skal bidrage med 100 timer over det næste års tid. For den lille pris får du en forståelse for projektet, viden og sparring som styrker dit fundament for at byde på opgaver, eller være i tæt dialog med dine nuværende kunder, som måske allerede arbejder med etableringen af Femern forbindelsen.

100 timer kan lyde af meget, men du skal blot tænke dem som den tid du ellers bruger på at udvikle din virksomhed og det er altså ikke kun beregnet som hver gang du deltager i en workshop eller sparrer med en erhvervskonsulent. Projektet ruller og opgaverne kommer løbende, men man ser dem kun, hvis man er en del af videns- flowet. Virksomheder risikerer at gå glip af store opgaver helt uden at vide det.
Forløbet slutter ultimo 2022, men jo før man kommer i gang, jo før er man en del af netværket og får alt det praktiske på plads, så man er klar når opgaverne er der.

Efter de 100 timer har man fået en vækstplan- og handlingsplan, et netværk og kontakter man kan benytte sig af i fremtiden.”

Spørgsmål 9; Opsummer lige igen hvorfor skal jeg være med?

Lige nu har virksomheder nogle muligheder, fordi Femern forbindelsen kræver mange hænder og danske virksomheder har et godt udgangspunkt for at matche de krav der stilles fra Bygherre. Femern-projektet er en unik chance for at vækste og udvikle ens virksomhed – og et springbræt til andre store projekter.

Gennem Femern Change Zealand får du hjælp til alt fra sparring, til konkrete aktiviteter og viden. På lang sigt får du også en generel professionalisering af din virksomhed og en parathed til fremtidens infrastrukturopgaver, og vil være meget bedre stillet til andre lignende opgaver.

De danske virksomheder som var med til Storebælt- og Øresundsforbindelserne, har sidenhen rejst verden rundt og bygget broer. Når man først har fået en forståelse for, hvordan man får opgaver som disse, kan det være et springbræt til hvordan man får andre store opgaver i fremtiden, såsom Kattegatforbindelse, Øresundsmetro, Lynetteholm og mange andre store infrastrukturprojekter de næste ti år.

Hvis man skal skære Femern Change Zealand forløbet ned til blot én pointe, handler det mest om at styrke virksomhedens forståelse og deres selvforståelse i Femern projektet. Hvordan man byder sig selv til som leverandør og hvordan processen fungerer.