Mød: Marinetorvet

Midt i landet, nærmere bestemt i Haslev, åbnede der for ikke så længe siden en ny flot og ikke mindst stor butik, hvor de sælger alt inden for bådudstyr, inklusiv fiskegrej, navigation, elektronik og sikkerhed. Det er suverænt Danmarks største udstilling med marine-elektronik og hvis ejeren selv skal sige det; den flotteste butik inden for branchen.

Geografisk er butikken placeret centralt, selvom enkelte har kommenteret at Haslev jo ligger langt fra vandet. Men ejeren Jens Juul har blot denne kommentar: Man kommer jo ikke sejlende når man gerne vil købe en redningsvest.

Marinetorvet har eksisteret siden 2007, hvor Jens Juul startede virksomheden alene i et bittelille lokale i København. Jens har oprindeligt en baggrund i IT og data, men det blev simpelthen for kedeligt i længden og som han selv siger: ”Hvad fanden gør man så?” Man åbner tilsyneladende en webbutik der sælger bådudstyr.

Hvordan det hele startede:

Fordi Jens i forvejen havde forstand på IT og var interesserede i bådudstyr, blev planen at se om det ikke kunne sælges på nettet. Tilbage i 2007 var det ikke muligt at åbne en webshop uden at have en fysisk butik, så Jens lejede verdens mindste butikslokale og begyndte derefter at programmere sin webshop helt fra grunden.

Selvom 2007 ikke lyder som alt for længe siden, så var konceptet webshop langt fra udbredt og da slet ikke almindeligt. Det betød også, at da Jens ringede til det daværende Post Danmark, og spurgte om de ville sende ham nogle pakker han kunne bruge til at videresende, mente de at det lød som den verdens tåbeligste ide. Men de skulle da ikke stå i vejen hvis han virkelig mente at han kunne sælge ting på internettet og bare sende det afsted.

Trods Post Danmarks manglende tro på internetsalg, beviste marinetorvet.dk hurtigt at de tog fejl. Folk ville nemlig gerne købe af Jens i hans webbutik. Forretningen voksede derfor hurtigt ud af det bittelille lokale og flyttede i stedet til Amagerbrogade hvor butikken stadig ligger den dag i dag. Nummer to butik var lidt større end den første, men stadig kun en femtedel af den nye store butik i Haslev.
Konceptet webshop hænger nemlig en smule sammen med størrelse, da en succesfuld webshop har brug for lagerplads og faciliteter til at pakke. Og som tiden gik på Amagerbrogade og virksomheden til stadighed voksede, var der til sidst hverken plads til ansatte, pakker, varer eller kunder.

Hvorfor Haslev?

Jens havde i flere år ledt efter et andet sted, men måtte til sidst konstatere at der ikke var noget aktuelt i København. Derfor begyndte Jens’ øjne at vandre længere væk, og det var egentlig en tilfældighed at han faldt over bygningen i Haslev, og så dens potentiale. Jens syntes at Haslev lå godt geografisk, både for ham selv, men også infrastrukturelt og med en masse kunder i nærområdet.

Det er imidlertid en stor opgave både at udvide og flytte på én gang. Så selvom udvidelsen var kærkommen og nødvendig, har det også været en omvæltning, og den har ikke stået på mange fridage for Jens´ vedkommende. Bare sådan en ting som at de før var én mand til at pakke, og nu skal de være to eller tre, er en omvæltning. Det kræver både nye rutiner og ændringer i forhold til systemerne.
I forbindelse med udvidelsen og flytningen er de nu oppe på syv medarbejdere. To i København og resten i Haslev.

En fordel ved udvidelsen er nemlig også, at de nu har muligheden for at lave specialiserede arbejdspladser. På Amagerbrogade er det så småt, at det var nødvendigt man skulle kunne det hele – både rådgive, sælge, pakke og servicere.

En anden fordel ved udvidelsen er muligheden for at købe stort ind. ”Nu hvor vi pludselig har sådan en stor butik med mulighed for flotte udstillinger, er leverandører begyndt at kontakte os og, vil gerne være repræsenteret, fordi vi pludselig er et sted, hvor store leverandører vil være.  Vi er gået fra at være en lille butik man egentlig ikke var så interesseret i at handle med, til at de nu står i kø for at være her.”

Og endelig er det en fordel at kunne købe ind i andre mængder. Nu kan de købe en pallefuld af vandski i stedet for en ad gangen, og det er altså nogen andre priser man arbejder med, når vi snakker mængdepris. Derudover er alt lagerplads blevet flyttet til Haslev, sådan at butikken i København kun skal have et par ekstra eksemplarer af det de sælger.

For det store arbejde med at have en webshop skal ikke undervurderes: Varerne skal hele tiden var opdaterede, priserne skal være rigtige, og det skal være kontinuerligt og troværdigt.

Fordelingen mellem webshop og de to butikker

Der er blevet taget rigtig godt imod butikken i Haslev, og i åbningsugen holdt der biler helt ned ad den lange tilkørselsvej – en ganske sjov oplevelse, fortæller Jens. Der er dog stadig klart mest salg gennem webshoppen. Det er imidlertid Marinetorvets koncept, at deres butikker er en forlænget arm til deres webshop, og derfor har de også altid de rigtige priser, også i butikken.

Jens vurderer, at der nok går i hvert fald 1 til 2 år før det er alment kendt, at de ligger her, og tilbyder så stort et udvalg. Han tilføjer at de har over 20.000 varenumre, og at det er forventet og medregnet at de lige skal finder balancen og det rigtige sortiment at udstille. ”Så om et år eller to, når det helt rigtige sortiment er fremme, og folk er blevet klar over at der ligger sådan en butik, så bliver det godt! ”

”Vi er super glade, men lige nu sejler lageret også en smule. Det er et stort spring fra 1 butik til 2. Personalepleje, ferieplaner og et stigende behov for rutiner og reglementer.”
Forhåbninger er, at på et tidspunkt skal Jens kun kører herned et par gange om ugen og ellers bruge sin tid i butikken i København, og ikke mindst på kontoret og være indkøber og besvare mails.
Jens satser gevaldigt på, at han i fremtiden får et trimmet lager, en god pakkeafdeling, et praktisk telefonsystem og fremgang for begge butikker og webshoppen.